Svelvikmarka

Mellom Drammensfjorden i øst, Sandebukta i sørvest og E18 i nordvest ligger et populært turområde for folk. Noen sier Røysjømarka, andre sverger til Østskauen eller Svelvikmarka. Sentralt i marka ligger Røde Kors-hytta, og det flotte utsiktstårnet som ble reist i 1994 øverst på Sæteråsen 396 m.o.h. På folkemunne kalles dette bare Tårnet, og er for mange trimmere et merke for hvordan formen er. To ganger i året samles Tårnet-boka inn, og alle som har vært på toppen 10 ganger eller mer får heder og ære i lokalavisa.

Ellers er Røysjømarka kjennetegnet av flere lange, smale åser i nord-sør gående retning, og likedan av flere lange, smale vann. Her er det kupert!

Start: Skalland v/Svelvik, Tangen v/riksvei 319, Vebergsetra v/Suluvann, Berger
Kart: Drammen Sør 1:50.000, Turkart Svelvikmarka, Østskogen, Røysjømarka 1:25.000

Kilder: Svelvik kommune, Kjentmannsmerket.org

Skalland til Damvann

Kart finner du her.

Slik kommer du deg til parkeringsplassen på Skalland:

Med start fra Svelvik kirke:
1. Følg Storgaten retning mot Sande til du kommer til der veien deler seg.
2. Ta til høyre og følg Tømmeråsveien i ca 500 meter.
3. Ta til venstre opp Eikveien, følg denne hele veien opp til du kommer til et vann (Eikdammen)
4. Med Eikdammen foran deg tar du til venstre og fortsetter å følge Eikveien helt til du kommer til parkeringen på Skalland.

Damvann til Skalland

Turen fra Damvann til Skalland er en traktorvei hele veien ned.
Dette alternativet er en fin rute om vinteren da det blir kjørt opp skiløyper fra Skalland. Personlig syns jeg denne turen ikke gir deg noe skikkelig skogsfølelse om sommeren, da bør du heller bevege deg inn på stiene igjen. Følg gjerne turen Skalland til Damvann tilbake igjen.

Kart finner du her.

Fisk: Ørret
Mobildekning: Delvis

Skalland til Tårnet

Sæteråsen er det høyeste punktet i Svelvikmarka eller Røysjømarka med sine 396 m.o.h. Og med det utsiktstårnet som ble reist av B.O.S. i 1994 vanker det nå et imponerende rundskue fra markas tak. I klarvær har du ingen problemer med å se verken Færder fyr eller Gaustatoppen med det blotte øye. Likedan er utsikten inn mot Oslo utrolig flott. Man ser hele hovedstaden: fra Tryvannstårnet i vest til Holmlia i øst. Rett mot nord skyter også Gyrihaugen opp i det fjerne.

Den enkleste adkomsten til Sæteråsen er den blåmerkede rundtløypa fra Skalland, rett vest for Svelvik. Herfra er det drøye fire kilometers marsj til toppen, etter hvert gjennom et billedskjønt kuppert terreng med små kløfter og skar på kryss og tvers. Fortsetter man nordover fra Sæteråsen passeres Røde Kors Hytta før den ti kilometer lange løypa krysser Bollstein og går i mål igjen ved Skalland.

Kilde: Kjentmannsmerket.org.

Har du turbeskrivelser til låns?

Er du kjentmann, har gode forklaringer til tur-ruter i vår langstrakte bygd? Vi blir takknemlige for alle tips – for da kommer flere folk seg ut i den vakre marka vår!

Her finner du et flott kart over hele Svelvik.

Skalland til Røde Kors-hytta

Skalland til Svanlihytta

Utgangspunkt: Nesbygda

Utgangspunkt: Berger

Skalland til Hellumvannet

Tar du turen til idylliske Hellumvannet er sjansen stor for at du treffer på turgåere. Hellumvannet er en meget populær destinasjon for mange Svelvikinger. Vannet ligger ca. 1 km. fra parkeringsplassen på Skalland. Stien opp til vannet er meget god, og passer til alle aldre. Du finner også BOS-hytta ved vannet som eies og drives av Berger og Svelvik O-Lag. Er dere mange på tur og har planer om og samles til litt hygge, finnes det et område like før du kommer til hytta hvor det er plass til mange mennesker, du har også mulighet for å brenne bål der. Du finner et lignende område rett bak BOS-hytta.

Kart for hvordan du kommer deg til Hellumvannet finner du på denne linken http://www.lommekjent.no/turer/786990

Fakta om Hellumvannet
Mobildekning: God

Slik kommer du deg til parkeringsplassen på Skalland:

Med start fra Svelvik kirke:
1. Følg Storgaten retning mot Sande til du kommer til der veien deler seg.
2. Ta til høyre og følg Tømmeråsveien i ca 500 meter.

Lysløypa til Ebbestadvannet

Fra parkeringsplassen ved starten av Lysløypa på Ebbestad er klar for en herlig tur inn mot Ebbestadvannet. På vei inn vil du virkelig få kjenne på stillheten, dyrene og de hyggelige menneskene du møter på veien inn.

Veien er av meget god kvalitet, så her kan både barn, eldre og rullestolbrukere komme seg trygt inn til vannet. Turen fra parkeringen og inn er på to kilometer, og skulle du bli sliten så finnes det tre krakker spredt på forskjelle steder.

Vel inne så møter du på en meget pen og opparbeidet demning, denne sto ferdig i 2009 og ble erstattet grunnet krav fra NVE. Den gamle demningen ble satt opp i 1911.

Ved demningen finnes det krakker å sitte på, og har du lyst til å ha det riktig koselig kan du tenne opp et bål* inne i skogen. Bålplassen finner du til høyre for demningen. Følger du videre bortover vannkanten på høyre side av demningen, ca 100 meter, finner du en utrolig koselig bålplass. Her kan du nyte sene kvelder med en fantastisk utsikt ut mot Ebbestadvannet.

Det finnes flere alternative ruter til Ebbestadvannet, mer om disse kommer senere.

* Fra 15. april til 15. september er det generelt bålforbud i Norge. I denne perioden er det, på grunn av fare for skog-, gress- og lyngbranner, ikke tillatt å tenne bål i skogmark uten tillatelse fra den lokale brannsjefen.

Fakta om Ebbestadvannet
Type: Reservedrikkevann for Svelvik kommune
Fisk: Ørret og røye
Mobildekning: Delvis

Slik kommer du deg til parkeringsplassen på Ebbestad:

Med start fra Svelvik kirke:
1. Kjør opp Kirkegaten, denne gaten ligger på høyre side av kirken.
2. Ta så til høyre og følg veien helt opp til du kommer til Shell
3. Ta andre avkjørsel til høyre i rundkjøringen, og følg denne veien til du kommer til Ebbestad Gravlund (ligger på venstre side på vei opp til Ebbestad)
4. Etter at du har passert Ebbestad Gravlund kommer du til en fartsdump, 20 meter etter denne og til venstre vil du finne en gruset parkeringsplass, der du kan parkere.